Elevenes hemmeligheter
I workshopen NGV hemmeligheter jobber elevene med å illustrere hemmeligheter sendt inn anonymt fra elevene på skolen. Noen er skamfulle, alvorlige eller triste, men de fleste handler om kjærlighet eller humor. Vi har snakket med Anne Therese Nygaard som leder NGV hemmeligheter.
Fram til nå har Nygaard fått inn rundt 40 hemmeligheter som elevene skal jobbe med. De skal utforme bilder etter inspirasjon fra norske hemmeligheter kjent fra instagram. Det er fremdeles åpent for å sende inn flere. For å samle inn har Nygaard brukt flere metoder.
– Jeg har samlet inn hemmeligheter fra elevene her på huset. Jeg la ut en spørreundersøkelse på It’s Learning og på Facebook. I tillegg er det heldigvis en del lærere som har hjulpet meg med å spre undersøkelsen. De hemmelighetene vi skal jobbe med i dag, er fra elevene her på skolen.
Alle hemmelighetene har blitt behandlet anonymt.
-Spørreundersøkelsen er lagt opp slik at hvem som helst kan svare. Jeg vet ikke hvem som har skrevet inn i det hele tatt, det er helt anonymt. I tillegg vet jeg ikke om alt som blir skrevet er ekte, jeg siler ut det som jeg forstår at er tull, men de aller aller fleste er ekte.
Nygaard får mange ulike typer hemmeligheter, men det er spesielt noen som går igjen.
De fleste hemmelighetene handler om kjærlighet, at noen kanskje ikke har kommet ut av skapet enda, eller er i ulykkelig kjærlighet. Noen føler seg utelatt eller ensom, eller at de ikke har noen venner. Det er i tillegg en del humoristiske, at man liker rare sammensetninger av mat, eller synes det er spennende med tær for eksempel. Så det er en del humor også i enkelte av hemmelighetene, sier Nygaard og smiler.
Elevene på workshopen skal jobbe med å illustrere hemmelighetene gjennom ulike teknikker.
-Elevene jobber med abstrakt utforming fremfor konkret. Deltakerne må altså tenke på om de trenger å vise akkurat hva som er innholdet i hemmeligheten, eller om de kan vise det på en litt mer “poetisk” måte. Nå skal vi i gang med å jobbe med litt ulike tegneteknikker, vi skal jobbe med alt fra collage, altså klipp og lim, til drodling med mønster og streker. I tillegg til å bruke lysbord og blindkontur, hvor man tegner uten å se på det man tegner.
Tekst: Celine Simonsen Foto: Sarah Isabelle Evanger